Incompetenţă la Garda Financiară, „jocuri obscure” la vârful IPJ Gorj

carbuneÎntr-un comunicat de presă emis duminică, 06 septembrie a.c., în replică la raportul Gărzii Financiare Gorj, mediatizat recent, care evidenţia absenţa a 2,5 milioane de tone de cărbune din depozitele carierelor Lupoaia şi Roşiuţa, directorul general al SNLO, Daniel Burlan, demontează cu argumente acuzaţiile aduse şi foloseşte un ton vehement la adresa unor „funcţionari plătiţi din bugetul statului, care îşi bat joc de contribuabili”.

Daniel Burlan anunţă  depunerea unei plângeri penale împotriva celor doi comisari ai Gărzii Financiare care au întocmit raportul şi că va solicita IGPR „să verifice în ce condiţii a fost dispusă şi efectuată constatarea unui prejudiciu absurd, care nu poate fi real, şi cum de astfel de date au ajuns să fie date publicităţii”. Referindu-se la profesionalismul cu care specialiştii IPJ Gorj şi ai IGPR au efectuat cercetări la cele două cariere, Daniel Burlan nu se sfieşte să facă referire la „interesul unor funcţionari care fac jocuri obscure în speranţa câştigării unor poziţii ierarhice superioare„.

Redăm, în continuare, comunicatul de presă:

Conducerea Societăţii Naţionale a Lignitului Oltenia a luat act cu regret de faptul că un raport eronat şi rău-voitor întocmit de doi comisari ai Gărzii Financiare Gorj a prejudiciat grav imaginea SNLO în ultimele zile. Constatarea lipsei a 2,5 milioane de tone de cărbune din depozitele carierelor Lupoaia şi Roşiuţa este nu numai nereală, ci imposibilă şi absurdă, având în vedere că este aproape producţia pe un an a unei cariere.

Pentru ca opinia publică să înţeleagă faptul că nu avem nimic de ascuns, facem următoarele precizări:
• Constatarea unor diferenţe între evidenţele scriptice şi situaţia faptică din depozitele carierelor Lupoaia şi Roşiuţa a fost făcută de conducerea Exploatării Miniere de Carieră Motru şi adusă la cunoştinţa conducerii SNLO;
• O comisie din cadrul SNLO a început imediat o anchetă şi a constatat o raportare în plus de 150.000 de tone la cele două cariere. Această diferenţă de stoc a fost creată în principal în 2008 şi în prima parte din 2009, ca urmare a unor raportări eronate, fiind deja dispuse măsurile disciplinare pentru cei găsiţi vinovaţi.
• Constatarea lipsei a fost făcută de angajaţii SNLO, iar societatea nu a ascuns această problemă. Tocmai de aceea respingem unele afirmaţii făcute în presă potrivit cărora am fi încercat să ascundem situaţia organelor de anchetă.
• O primă notă de constatare a Gărzii Financiare Gorj a ajuns la aceleaşi concluzii ca şi comisia de control a SNLO.

În aceste condiţii, este greu de înţeles cum s-a ajuns la situaţia ca doi comisari ai Gărzii Financiare să constate, în baza unor documente tehnice operative care nu au niciun fel de legătură cu înregistrările contabile, faptul că din depozitele carierelor Roşiuţa şi Lupoaia ar lipsi 2,5 milioane de tone de cărbune. Menţionăm că această cantitate nu a fost niciodată extrasă, iar cantitatea exactă de cărbune şi steril recepţionată la sfârşit de lună este cea stabilită prin măsurători topografice, aceasta fiind înregistrată în contabilitate. Dacă prejudiciul de 2,5 milioane de tone de cărbune stabilit de cei doi comisari ar fi corect şi acest plus de producţie ar fi existat, asta ar presupune şi un plus de excavare de steril de circa 14,5 milioane de tone ceea ce, adăugat la producţia deja realizată de cele două cariere, ar presupune o productivitate a muncii care depăşeşte cu mult capacitatea de lucru a excavatoarelor. De asemenea, capacitatea maximă de stocare a celor două cariere este de 380 mii de tone. În situaţia absurdă a sustragerii a 2,5 milioane de tone de cărbune invocate de comisarii Gărzii Financiare, ar fi fost nevoie ca întreaga cantitate să fie transportată către beneficiari, cu complicitatea CFR.
2,5 milioane de tone de cărbune înseamnă 1200 de navete, adică o medie de 4 navete pe zi într-un an.

Având în vedere absurditatea datelor cuprinse în raportul de control al Gărzii Financiare Gorj şi faptul că acestea au apărut în presă, deşi este în curs o expertiză tehnică şi financiar-contabilă dispusă de organele de anchetă, care poate să stabilească adevărul, conducerea SNLO a decis următoarele:

– contestarea actului de control întocmit de cei doi comisari ai Gărzii Financiare Gorj;
– depunerea unei plângeri penale împotriva celor doi comisari care au întocmit raportul;
– ne rezervăm dreptul de a cere despăgubiri Gărzii Financiare pentru prejudiciul de imagine creat SNLO, pe care la momentul actual le estimăm la 10% din prejudiciul care se va dovedi a fi inventat în urma finalizării expertizelor de specialitate;
– vom solicita Inspectoratului General al Poliţiei şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să verifice în ce condiţii a fost dispusă şi efectuată constatarea unui prejudiciu absurd, care nu poate fi real, şi cum de astfel de date au ajuns să fie date publicităţii.

Conducerea SNLO este nevoită să constate faptul că funcţionari plătiţi din bugetul statului îşi bat joc de contribuabili. Societatea Naţională a Lignitului Oltenia contribuie anual la bugetul de stat cu suma de 300 de milioane lei, bani care susţin salariile a 10.000 de bugetari. Nu acceptăm ca imaginea SNLO să fie afectată de interesul unor funcţionari care fac jocuri obscure în speranţa câştigării unor poziţii ierarhice superioare, şi suntem decişi ca şi pe viitor să luăm atitudinile care se impun.”