Cadou de desfiinţare: 4 milioane de euro, din SNLO, pentru Isvoranu și Bălan
Cadou de desfiinţare: 4 milioane de euro, din SNLO, pentru Isvoranu și Bălan
Investigatii15 iunie 2012

Daniel Burlan, şeful defunctei Societăţi Naţionale a Lignitului Oltenia, a făcut un cadou de peste 4 milioane de euro firmelor controlate de oamenii de afaceri din Mehedinţi Constantin Isvoranu şi Dan Bălan. Firmele acestora, Alpha Construct Sistem şi Trustul pentru Servicii cu Utilaje Terasiere Mehedinţi au încasat din doar trei contracte, mai mult de 160 de miliarde de lei vechi. Două vizează închirierea de autoutilitare cu şofer pentru carierele Lupoaia şi Roşiuţa, iar cel de-al treilea vizează asfaltarea unui drum la Negomir. Ultimul a fost semnat în ziua în care SNLO a fost desfiinţată.
Înfiinţarea Complexului Oltenia a fost un prilej mirific pentru afaceriştii şi directorii din cadrul companiilor care au fuzionat. Măgăriile au fost ascunse, afacerile s-au pierdut în fum. Şi, ca să fie siguri că nu încheie colaborarea cu defuncta SNLO cu buzunarele goale, au pus-o de un „tun financiar”. Şi nu unul de neglijat.
În data de 4 mai, cu trei săptămâni înainte de înfiinţarea Complexului Oltenia, Societatea Naţională a Lignitului Oltenia a atribuit, în urma unei licitaţii cu multe semne de întrebare, la care au participat doar firmele câştigătoare, două contracte în valoare de peste 65 de miliarde de lei vechi. Primul a fost atribuit firmei Alpha Construct Sistem, aparţinând omului de afaceri Constantin Isvoranu, din Mehedinţi. Contractul cu nr. 168/04.05.2012 vizează închirierea de vehicule de transport marfă cu şofer pentru lucrările miniere de la Exploatările de Carieră Lupoaia şi Roşiuţa, aparţinând fostei companii SNLO. Valoarea contractului „sare” de 1,2 milioane de euro, adică este de 5.450.758 lei, fără TVA. Cel de-al doilea contract a fost adjudecat de firma TPSUT SRL Mehedinţi, firmă condusă de afaceristul mehedinţean Dan Bălan, cu sediul în portul Şimian. Firma va închiria maşini la cariera aflată pe raza judeţului vecin, EC Husnicoara, serviciu pentru care va încasa nu mai puţin de 1.157.069 lei.

Valori mai mari decât estimările din caietul de sarcini

O practică destul de des întâlnită, şi la limita legalităţii, este aceea de a acorda contracte la o valoare mai mare decât cea estimată în caietul de sarcini. Asta, teoretic, ar trebui să ducă la anularea procedurii şi reluarea ei, mai ales că o creştere a preţurilor nu se justifică. Anunţul de participare la licitaţie a fost publicat în 6 martie 2012 iar de atunci nici inflaţia şi nici preţurile nu au crescut atât de mult încât să depăşească un preţ maximal impus de autoritatea contractantă, respectiv Societatea Naţională a Lignitului Oltenia.
Cu toate acestea, SNLO estimează serviciul de închiriere de autovehicule de la EC Lupoaia şi EC Roşiuţa la o valoare de 4.959.868 lei, dar este de acord să o atribuie firmei lui Isvoranu la un preţ cu aproape 500.000 de lei (5 miliarde lei vechi) mai mare, adică de 5.450.758 lei.
Situaţia este identică şi la contractul pentru închirierea de utilaje la Husnicioara, unde estimarea a fost de 1.056.736 lei, iar valoarea la care a fost atribuit este de 1.157.069 lei, cu peste un miliard de lei vechi mai mare.

Isvoranu face şi drumuri…

Afaceristul mehedinţean Constantin Isvoranu a ajuns prin Gorj acum vreo cinci ani, când s-a înfipt puternic în afacerile cu Complexul Energetic Turceni. Ulterior, când banii încasaţi fie pentru transportul ortacilor la serviciu fie pentru închirierea de buldozere prin cariere nu au mai fost suficienţi, Isvoranu s-a reorientat spre construcţia de drumuri. A început timid, pe la primării PDL gen Săuleşti şi Dăneşti, după care a trecut la partenerii tradiţionali. În data de 31.05.2012, în ziua în care Societatea Naţională a Lignitului Oltenia a fost radiată de la Registrul Comerţului, pentru a fuziona cu complexurile ca să constituie CE Oltenia, şefii companiei, în frunte cu Daniel Burlan, şi-au făcut timp să îi atribuire lui Isvoranu un contract de 1,5 milioane de euro, pentru devierea unui drum judeţean. Este vorba de drumul judeţean 674B, în lungime de 5,5 kilometri între Roşia de Amaradia şi Negomir. Drumul a fost afectat de lucrările miniere şi SNLO îşi asumă construcţia unei noi rute. Pentru asta, în 31 mai, a semnat cu Alpha Construct Sistem un contract în valoare de 6.522.193 lei, fără TVA.

    Adaugă un comentariu

    Adresa ta de email nu va fi publicată.