Caravana filmului documentar românesc, la Târgu-Jiu
Caravana filmului documentar românesc, la Târgu-Jiu
CulturăGorjul cultural10 aprilie 2016

docuart caravana
[tabs][tab title =”DOCUART – A VENIT, A ÎNCÂNTAT ŞI A PLECAT!”]Caravana filmului documentar românesc a poposit în zilele de 8 şi 9 aprilie la Târgu-Jiu, în sala cinematografului “Sergiu Nicolaescu”, cu producţii premiate la Docuart Fest 2015. Lista celor 7 documentare – realizări de excepţie ale genului – a cuprins: “Brudina”, în regia lui Dragoş Mihai Hanciu, “Româneşti” (R: Artur Borusz), “Căluşarii din Bârla” (R: Adriana Oprea), “Paşaport de Germania” (R: Răzvan Georgescu), “Afară” (R: Andrei Schwartz), “Roboţelul de Aur” (R: Mihai Dragolea & Radu Mocanu) şi “Aliyah Dada” (R: Oana Giurgiu).[/tab][/tabs]

Cu siguranţă, o astfel de manifestare ar putea spăla de multe păcate oraşul marelui Brâncuşi, în ultima vreme tot mai sărac în gânduri bune, şi totuşi risipit în atâtea acţiuni de pomenire, fără nici un rezultat concret la final.
Atâta eleganţă a adunat zilele trecute demersul artistic menţionat, încât o să îndrăznesc să-i felicit cu sinceritate pe organizatori şi, de ce nu, să-i bănuiesc, desigur, de o accentuată stare de împlinire, precum copacul ce dă an de an fruct ori ca mândra fântână totdeauna cu apă limpede şi rece pentru setea trecătorului.
Cât despre filmele prezentate, am remarcat, în ceea ce am vizionat, în limita de percepţie a provincialului, o apetenţă pentru tradiţie, sensuri şi, iată, o căutare a ordinii tuturor lucrurilor, până la sfârşit. Întrucât realizatorii documentarelor româneşti stăruie în tinereţe, fondul convinge prin realism. O aşa splendoare de imagini, într-o simplitate de teme, atâta cruzime şi inflexibilitate reţine filmul documentar românesc! S-ar putea spune (şi mă bizui şi pe ceea ce am reuşit să văd la televiziuni) că noi încă mai avem o şcoală puternică a realizatorului de film documentar de artă. Comparabilă cu – păstrând, desigur, proporţiile şi înlăturând ideologiile – cu şcoala de film artistic de artă, în producţie “Mosfilm”, de altădată.
[blocktext align=”center”]Proiecţia filmului intitulat “Brudina”[/blocktext]
Am înregistrat-o rece, într-o durere fizică înlocuită doar de povestea de pe ecran. Personaj – Brudarul, cel ce conduce o brudă, adică un pod. “BRUDINA – stă scris în mapa de însoţire a filmului – este denumirea locală a podului plutitor de pe râul Mureș folosit ca alternativă scurtă a drumului care leagă satele Pricaz și Folt. Inspirat de mitologia greacă, Brudina este un documentar – eseu care aminteşte de Styx şi Charon, prezentând un micro-univers atemporal unde timpul a devenit o formalitate pentru brudarii Evi și Stelică, protagoniștii filmului. Documentarul vorbește despre singurătate și izolare, dragoste și moarte, timp și destin”.
La noi, încurajarea activităţii de podar e aproape o prejudecată a mileniului trei. Dar nici starea aceasta de sfârşit de lume nu se va ridica din convalescenţă aşa de curând…

INFO: Regia: Dragoș-Mihai Hanciu, Anul: 2014, Durată: 17 min., SECŢIUNEA – competiţie studenţească, PREMII ŞI FESTIVALURI: CineMAiubit, GOPO, Mediawave, Gyor, International competition ESAV Corrida, Toulouse

[blocktext align=”center”]“Româneşti” – un film uluitor[/blocktext]
Aud încă muzica de disperare a pământului, cei ce au ascultat-o, vai, atât de puţini!, împreună cu mine devenind şi ei frumoşi şi curaţi şi buni şi înălţători. Iată, atunci când oamenii încep să se teamă, se strâng într-o peşteră – Româneşti, numită – ascultă o muzică pură, zdrobită în peretele de stâncă, şi năvălind, năvălind undeva în timpul scăpat de sub control. “Un proiect, născut ca soluţie la distopiile existențiale contemporane a căror finalitate sunt de cele mai multe ori bolile neuropsihice, aduce la viață mitul peșterii, nu doar pentru însuși inițiatorul demersului, cum sugera Platon, ci pentru toți cei care își doresc un moment de armonie. Astfel, peștera de la Româneşti devine, din locul primordial al originii culturii, un spațiu al terapiei prin artă” – se scrie în prezentarea de însoţire.
Filmul documentar “Româneşti” trebuie văzut de toţi cei ce întâlnesc primăvara, în mână cu câte-o creangă de liliac înflorit, plină de rouă.

INFO: Regia: Artur Boruzs, Anul: 2014, Durată: 24 min., SECŢIUNEA – competiţie studenţească, PREMII ŞI FESTIVALURI: CineMAiubit 2014, Mexico International Film Festival 2015, San Francisco Film Awards 2015.

afis-docuart-tgJIU
[blocktext align=”center”]Încă 5 filme, FLASH-uri din mapele de prezentare[/blocktext]

[blocktext align=”right”]„Căluşarii din Bârla”[/blocktext]

“Călușul nu este doar un dans. Este un ritual complex, ezoteric, păgân, ale cărui mistere și fațete necunoscute ne propunem să le dezvăluim. Cum se face că, deși toată lumea a auzit de călușari, atât de puțini dintre noi știu, de fapt, despre ce e vorba? Poate pentru că propaganda comunistă a scos călușul din zona lui ritualică și l-a transformat într-un dans festivist”.
INFO: Regia: Adriana Oprea, Anul: 2014, Durată: 58 min, SECŢIUNEA – competiție documentar de televiziune.
[blocktext align=”right”]“Paşaport de Germania”[/blocktext]
“Un caz unic în perioada Războiului Rece, filmul prezintă aranjamentul secret dintre Germania de Vest și securitatea din România. În urma acestei afaceri secrete, Ceaușescu a vândut aproximativ 250,000 de etnici germani, în schimbul cărora a primit bani, mașini, computere și acces la tehnologie pentru supraveghere. Dar acest schimb a însemnat și pierderea unei istorii de peste 850 de ani a culturii germane în România.”

INFO: Regia: Răzvan Georgescu, Anul: 2014, Durată: 88 min, SECŢIUNEA – competiţie principală, PREMII ŞI FESTIVALURI: Premiul UCIN pentru cel mai bun documentar

[blocktext align=”right”]“Afară”[/blocktext]
“Proiectul lui Andrei Schwarz este unul rar în cinematografia românească, fiind un documentar extins pe o perioadă îndelungată de timp – un film despre vinovăție și conștiință, despre un om care încearcă să își găsească locul într-o lume care nu îl vrea și pe care n-o mai recunoaște și despre un regizor care petrece ani de zile încercând să îl înțeleagă.”

INFO: Regia: Andrei Schwartz, Anul: 2014, Durată: 86 min, SECŢIUNEA – competiţie principal, PREMII ŞI FESTIVALURI: DOK Leipzig, Dokumentarfilmwoche Hamburg, One World Romania, TIFF.

[blocktext align=”right”]“Roboţelul de aur”[/blocktext]
“Steluța Duță, o boxeriță de 32 de ani, multiplă campioană europeană și mondială, se pregătește pentru ultimul mare campionat din cariera sa sportivă. Speră că acest ultim câștig îi va aduce lucrul pe care nu l-a avut niciodată, o casă. Steluța Duță a fost abandonată la naștere, a trăit o viață violentă, în derivă și disperare până la vârsta de 20 de ani, când a fost descoperită de antrenorul și părintele său adoptiv, Constantin Vocilaș.”

INFO: Regia: MIhai Dragolea, Radu Mocanu, Anul: 2015, Durată: 75 min., SECŢIUNEA – competiţie principală, PREMII ŞI FESTIVALURI: London East End Film Festival.

[blocktext align=”right”]“Aliyah Dada”[/blocktext]
“O istorie bine documentată a evreilor din România. Povestea începe acum mai bine de 133 de ani cu plecarea unei mici comunități din Moinești spre Țara Sfântă. De atunci, drumurile evreilor spre Israel s-au împletit cu istoria modernă a României într-o relație dulce amăruie. Întregul film poarta amprente vizuale ale stilului dadaist, în onoarea a doi evrei descendenți români, pionieri ai acestui stil, Tristan Tzara și Marcel Janco.”

INFO: Regia: Oana Giurgiu, Anul: 2014, Durată: 116 min., SECŢIUNEA – competiţie principală, PREMII ŞI FESTIVALURI: Participare la: Astra Film Festival, Transilvania IFF.
    Adaugă un comentariu

    Adresa ta de email nu va fi publicată.