În aceste zile, posturile de televiziune promovează comercial activitatea unui important grup de farmacii printr-un filmuleţ cu doi actori de estradă ce rostesc – naiv şi jucat – denumirile monumentelor lui Brâncuşi de la Târgu-Jiu. N-aş spune că pe de-a întregul inspiraţia realizatorilor clipului a fost maximă, însă textul are în conţinut o eroare ce se transmite în mod accelerat: „Coloana infinitului”! Cum nu i-a spus niciodată autorul, marele sculptor Constantin Brâncuşi! A mărturisit-o în mod ferm însuşi Ştefan Georgescu-Gorjan – cel care i-a fost artistului atât de aproape la ridicarea monumentului: „În convorbirile noastre zilnice cuvântul <<coloană>> se repeta de zeci de ori, fiind principala noastră preocupare în aceea epocă. De cele mai multe ori, Brâncuşi spunea numai <<coloana>>, fără vreun adjectiv, însă titulatura întreagă, pe care a folosit-o de nenumărate ori, a fost Coloana infinită. În cataloagele expoziţiilor sale de la New York, coloana de lemn din atelierul sculptorului figurează sub denumirea <<Column without end>>, expresie tradusă în româneşte prin <<coloana fără de sfârşit>>. Când strecura vreo frază franţuzească în conversaţie, Brâncuşi nu spunea la <<colonne sans fin>>, ci la <<colonne infinie>>”.
A doua nerespectare a adevărului în clipurile publicitare de pe piaţă – prima fiind cea în care Brâncuşi vorbeşte şi sfătuieşte – îşi are rădăcina însă în ignoranţa cu care opera hobiţeanului este tratată şi la Târgu-Jiu (başca internetul, başca politicienii!). Oraş în care chiar toate drumurile duc la o denumire de-a dreptul falsă: „Coloana infinitului – Endless column”! Fotografiile alăturate articolului fiind grăitoare. Aş aminti aici şi intervenţia mea publicistică de acum câteva luni, prin care atrăgeam atenţia asupra totemurilor mincinoase de la intrarea în parcul Coloanei, în urmă revenindu-se cum era şi normal la denumirea corectă.
Adaug la toată situaţia mirarea cu privire la faptul că, de câteva ori pe an, Centrul Municipal de Cultură „Constantin Brâncuşi” adună la Târgu-Jiu atâţia specialişti în opera sculptorului Constantin Brâncuşi. N-a fost unul, măcar unul, care să ia poziţie publică pe un aspect de neglijentă administrare a Ansamblului Monumental Calea Eroilor! Pe principiul cel (ne)sănătos al fripturistului, potrivit căruia el însuşi ar trebui să figureze pe lista invitaţilor şi în anul următor.